تبلیغات
اینجا ایران است - سند زیارت عاشورا + تصحیح آیت الله العظمی شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید و رجالی قدر شیعه

سند زیارت عاشورا + تصحیح آیت الله العظمی شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید و رجالی قدر شیعه

 

نوع مطلب :شیعیان ،علما و مراجع شیعه ،رجال ،حدیث ،ادعیه و زیارات و مستحبات ،

نوشته شده توسط:متین .

در این نامه که در ادامه مطلب  هم عکس آن گذاشته شده و هم متن عربی و فارسی درباره سند زیارت شریفه عاشورا سوال میشود و بزرگ مرجع و عالم رجالی شیعه که مطالعات رجالی او زبانزد علمای شیعه هست پاسخ گفته و اعتبار شند این زیارت را بیان میفرمایند
به ادامه مطلب بروید

متن عربی:

باسمه تعالی

سماحة المرجع الدینیّ الکبیر آیة اللّه‌ العظمی السیّد الشبیریّ الزنجانیّ دام ظلّه، بعدالسلام و التحیة، ما هو نظرکم حول مدارک زیارة عاشوراء من جهة الصحّة و السقم و ذلک لرفع الشبهة الحاصلة لبعض المؤمنین.

والسلام علیکم ورحمة اللّه‌ و برکاته

داعیکم:رحیم غبرائیّ

من تبریز 10-1-1386 ه ش.

باسمه تعالی

بغضّ النظر عن التأییدات الغیبیّة الواردة بطرق معتبرة حول زیارة عاشوراء و التی برأسها دلیل علی اعتبار هذه الزیارة الشریفة، فإنّ السند المذکور فی مصباح المتهجّد فی ذیل هذه الزیارة سند صحیح.

توضیح ذلک أنّه ورد فی مصباح المتهجد، بعد نقل زیارة سیدالشهداء علیه‌السلام عن علقمة، ما نصّه:

"روی محمّدبن خالد الطیالسیّ، عن سیف‌بن عمیرة، قال: خرجت مع صفوان‌بن مهران الجمّال و جماعة من أصحابنا إلی الغریّ؛ فلمّا فرغنا من الزیارة صرف صفوان وجهه الی ناحیة أبیعبداللّه‌ علیه‌السلام فقال لنا: تزورون (نزور خ.ل) الحسین علیه‌السلام من هذا المکان من عند رأس أمیرالمؤمنین علیه‌السلام من هاهنا أومأ إلیه أبوعبداللّه‌ علیه‌السلام و أنا معه قال:

فدعا صفوان بالزیارة التی رواها علقمة‌بن محمّد الحضرمیّ عن أبیجعفر علیه‌السلام فی یوم عاشوراء ..."

و ظاهر هذه العبارة أنّ الإمام أبوعبداللّه‌ علیه‌السلام أومأ إلی الإمام سیّدالشهداء بنفس الزیارة التی رواها علقمة عن الإمام الباقر علیه‌السلام و زاره بهذه الزیارة.

وفی هذا الطریق لا کلام فی وثاقة سیف‌بن عمیرة و صفوان‌بن مهران. إنّما الکلام فی أمرین أحدهما: فی الطریق إلی محمدبن خالد الطیالسیّ. ثانیهما: فی وثاقة محمّدبن خالد نفسه. أمّا الطریق الی الطیالسیّ فلإثبات اعتباره تقریبان:

التقریب الأوّل: ظاهر عبارة "روی محمّدبن خالد" ـ دون "روی عن محمّد بن خالد" ـ ثبوت نسبة الروایة إلی محمّدبن خالد الطیالسیّ ـ عند الشیخ الطوسیّ رحمه‌الله و هذا کاف فی اعتبار السند من هذه الجهة.

التقریب الثانی: الظاهر أخذ الحدیث من کتاب محمّدبن خالد الطیالسیّ و قد نسب الشیخ إلیه کتابا فی الفهرست و رواه عن طریق الحسین‌بن عبیداللّه‌ [الغضائریّ [عن أحمدبن محمّدبن یحیی العطّار عن أبیه عن محمّدبن علیّبن محبوب عنه.

و هؤلاء کلّهم من کبار الإمامیة و معتمدیهم. و أمّا أحمدبن محمّد بن یحیی العطّار فهو من مشایخ الإجازه، و مشایخ الإجازة فی غنیً عن التوثیق حسب التحقیق.

یبقی الکلام عن وثاقة محمّدبن خالد الطیالسیّ و یشهد لذلک أمور:

الأوّل: روایة محمّدبن علیّبن محبوب ـ وهو من أعیان الطائفة ـ عن الطیالسیّ کتبه و هو دلیل علی اعتماده علیه.

الثانی: وقوع الطیالسیّ فی طریق أجلاّء الثقات إلی کتب جماعة:

منهم: سیف‌بن عمیرة.

منهم: محمّدبن معروف.

و قد روی کتابهما محمّدبن جعفر الرزّاز وهو من أجلاّء مشایخ الإمامیّة الثقات عن محمّدبن خالد الطیالسیّ عنهما و هو دلیل علی اعتماد الرزّاز علی الطیالسیّ.

منهم: رزیق‌بن الزبیر.

روی عبداللّه‌ بن جعفر الحمیریّ عن محمّدبن خالد الطیالسیّ عنه.

و أیضا: قد روی حمیدبن زیاد ـ الذی وثقّه الشیخ و النجاشیّ مع کونه واقفیّا ـ أصولا کثیرة عن محمّد بن خالد الطیالسیّ.

الثالث: روایة جماعة من أجلاّء الثقات عنه، فقد روی عن الطیالسیّ ـ مضافا الی من تقدّم ذکره ـ سعدبن عبداللّه‌ و سلمة‌بن الخطّاب ـ الذی هو ثقة علی الأظهر ـ وابنه عبداللّه‌ بن محمّدبن خالد الطیالسیّ و علیّ بن إبراهیم و علیّ بن سلیمان الزراریّ و محمّدبن الحسن الصفّار و محمّد بن الحسین ـ المتّحد مع محمّدبن الحسین‌بن أبیالخطّاب ـ و معاویة‌بن حکیم.

فهذه الأمور من أقوی الأمارات علی وثاقة محمّد بن خالد الطیالسیّ و لم‌یرد فیه جرح حتّی من ابن‌الغضائری الذی نقل عنه جرحه لکثیر من الثقات خطأ؛ فلاینبغی التأمّل فی وثاقة محمّدبن خالد الطیالسیّ.

فتحصّل أنّ هذا الطریق لزیارة عاشوراء صحیح.

موسی الحسینیّ (الشبیریّ) الزنجانیّ

20 ج 1/1428

 ترجمه فارسی:

حضور مرجع بزرگ آیت الله شبیری زنجانی:

با سلام و تحیت

از آنجایی كه برای برخی از مومنان شبهه‌هایی در خصوص زیارت عاشورا ایجاد شده است، لطفا نظر خود را در خصوص صحت و سقم سند آن بیان فرمایید.



والسلام علیكم و رحمة الله

دعاگوی شما: رحیم غبرایی

از تبریز 10/1/1386

باسمه تعالی

گذشته از تاییدات غیبی معتبر كه موید زیارت عاشورایند، سندی كه در كتاب "مصباح المجتهد" برای آن ذكر شده است، سندی صحیح است.

نتیجه تحقیق در آن مبنی بر این است كه : در این كتاب بعد از بیان زیارت حضرت سید الشهدا از علقمه آمده است كه : "محمد بن خالد طیالسی از زبان سیف بن عمیره نقل كرده است كه وی گفت: همراه صفوان بن مهران جمّال و گروهی از یارانمان به نجف اشرف رفتیم. و پس از زیارت، صفوان رو به سمت امام حسین (كربلا) كرد و به ما گفت: «از همین بالا سر حضرت امیر مومنان علیه السلام امام حسین را زیارت می‌كنیم. من با امام صادق علیه السلام بودم كه او به سوی حضرت حسین علیهما السلام اشاره كرد». سیف ‌می‌گوید: آنگاه صفوان شروع به خواندن زیارتی كرد كه علقمه از محمد بن حضرمی و او از امام باقر علیه السلام در روز عاشورا نقل كرده بود."

ظاهر این عبارت می‌‌رساند كه حضرت صادق علیه السلام با همین زیارتی كه علقمه از امام باقر نقل كرده، اشاره نموده و زیارت كرده است.

در سند یاد شده، هیچ شكی در وثاقت (مورد اطمینان بودن) سیف بن عمیره و صفوان بن مهران نیست [و در كتب رجالی به وثقات ایشان تصریح شده است]، اما دو نكته باید ارزیابی شود:

الف- ارتباط با محمد بن خالد یا همان طرق به وی (یعنی كلام محمد بن خالد از كجا یا توسط چه كسی به ما رسیده است؟)

ب-  وثاقت خود محمد بن خالد (یعنی آیا محمد بن خالد فرد قابل اطمینان و راستگویی هست؟) 

نكته اول یا همان طرق به محمد بن خالد را با دو بیان می‌توان اثبات كرد:


بیان اول: با بررسی سند و بخصوص عبارت "رَوَی محمدُ بنُ خالد..." [یعنی محمد بن خالد گفته است...]– و به شكل "رُوِیَ عن محمدِ بنِ خالد" [از محمد بن خالد نقل شده است...] نبودن آن -  مشخص می‌شود كه در نزد شیخ طوسی نسبت این روایت به محمد بن خالد طیالسی ثابت بوده است. و همین در اعتبار این سند از این جهت كافی است.

بیان دوم: به ظاهر این حدیث [مستقیما] از كتاب محمد بن خالد اخذ شده است. در كتاب "الفهرست" كتابی به وی نسبت داده شده است كه از طرق حسین بن عبید الله غضائری و او از احمد بن محمد بن یحیی عطار و او نیز از پدرش و وی از محمد بن علی بن محبوب و محبوب از محمد بن خالد روایت كرده است.

همه‌ این یادشدگان از بزرگان و معتمدان شیعه هستند. بخصوص احمد بن محمد بن یحیی عطار كه از مشایخ اجازه نیز بوده است. مشایخ اجازه‌ای  كه بنابر تحقیق در قله وثاقتند. 

اما نكته دوم  یا همان وثاقت محمد بن خالد كه امور متعددی بر آن دلالت دارد:

1- نقل روایت توسط محمد بن علی بن محبوب كه از بزرگان شیعه است از محمد بن خالد. این امر دلیل اعتماد وی به محمد بن خالد است و مورد وثوق بودن اوست.

2- دست یابی بزرگان مورد وثوق  به كتابهای گروهی از راویان مانند سیف بن عمیره و محمد بن معروف و رزیق بن زبیر از طرق طیالسی.

[برای نمونه دانشمندی چون] محمد بن جعفر رزّاز كه از بزرگان مورد اعتماد شیعه است از طرق طیالسی كتابهای آن دو را روایت كرده است كه این دلیل بر اعتماد رزاز به طیالسی است.

[نمونه دیگر] روایت كتاب رزیق توسط عبد الله بن جعفر حمیری از طرق محمد بن خالد.

همچنین بن زیاد اصول بسیاری را از طرق طیالسی روایت كرده است (بن زیاد با آنكه واقفی است اما مورد وثوق شیخ و نجاشی است).

3- روایت بسیاری دیگر از راویان مورد اعتماد و اجلّاء ثقات از طیالسی علاوه بر موارد یاد شده. [مانند] :

سعد بن عبد الله ؛ سلمة بن خطاب كه بظاهر ثقه است ؛ پسرش عبد الله بن محمد بن خالد ؛ علی بن ابراهیم و علی بن سلمیان رزازی ؛ محمد بن حسن صفار ؛ محمد بن حسین ؛ معاویة بن حكیم.

آنچه یاد شد، از قویترین نشانه‌های وثاقت طیالسی است. شایان ذكر است كه حتی ابن غضائری كه معروف است به اشتباه بسیاری از ثقات را جرح كرده است، درباره طیالسی، جرحی از وی نرسید است.

بنابر این در مورد اعتماد بودن طیالسی هیچ شكی نیست. لذا سند زیارت عاشورا از این طریق صحیح و بدون خدشه است.



موسی حسینی شبیری زنجانی

بیستم/جمادی الاولی/


 عکس این استفتا و پاسخ آیت الله العظمی شبیری

منبع:شیعه نیوز و پایگاه اطلاع رسانی عالمون و تبیان


Cialis 20 mg
دوشنبه 7 خرداد 1397 05:58 ب.ظ

Many thanks! An abundance of posts!

tadalafil 20mg cialis sale online cialis 5 mg buying cialis overnight online prescriptions cialis cialis para que sirve 5 mg cialis pharmacie en ligne cialis 5 mg schweiz il cialis quanto costa cialis australian price
Viagra 20 mg
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 08:46 ب.ظ

Many thanks. I like it.
buy real viagra online uk buy viagra super active online can i buy viagra buy real viagra online usa buy generic viagra online safely safest place to buy viagra online cheap sildenafil tablets how do i buy viagra online ordering viagra online cheap generic viagra online
Buy generic cialis
شنبه 18 فروردین 1397 09:58 ب.ظ

You said it very well..
miglior cialis generico cialis canadian drugs cialis in sconto cialis generika in deutschland kaufen cialis 5 mg cialis 5 mg buy tadalafil generic cialis 5 mg comprar cialis navarr free cialis
Online cialis
جمعه 3 فروردین 1397 12:22 ق.ظ

Incredible loads of wonderful info.
warnings for cialis cialis online holland cialis generique 5 mg cialis for bph cialis coupons printable tadalafil 20mg cialis 100mg suppliers tadalafil 5mg achat cialis en itali cialis sicuro in linea
spartan wars empire honor cheats
چهارشنبه 9 اسفند 1396 12:28 ب.ظ
در واقع یک بخش خوب و مفیدی از اطلاعات است. من راضی هستم
که فقط این اطلاعات مفید را با ما به اشتراک گذاشتید
لطفا ما را به روز نگه دارید مثل این. با تشکر برای به اشتراک گذاری
jetpack fighter cheats
یکشنبه 6 اسفند 1396 08:04 ب.ظ
از لذت لذت بردم، چون من فقط آنچه را که من دنبالش بودم کشف کردم.
شکار چهار روزه من را تمام کرده ام! خداوند شما را مردمی کند
روز خوبی داشته باشید. خدا حافظ
soul hunters hack
شنبه 5 اسفند 1396 07:56 ق.ظ
وای، این پاراگراف خوشایند است، خواهر کوچکتر من است
تجزیه و تحلیل چنین چیزهایی، بنابراین من قصد دارم به او اجازه دهید.
mushroom wars space hack
دوشنبه 2 بهمن 1396 09:22 ب.ظ
سلام، وبلاگ شما را به طور منظم خواندید. سبک داستان داستان شما فوق العاده است، انجام کارها را ادامه دهید
شما انجام می دهید
Michael
جمعه 17 آذر 1396 06:57 ب.ظ
Hi, everything is going well here and ofcourse every one is sharing information, that's truly excellent, keep up writing.
chaturbatefreetokenshack.com
چهارشنبه 15 شهریور 1396 07:46 ق.ظ
Very nice article, just what I needed.
home std test kit
شنبه 3 تیر 1396 02:29 ب.ظ
بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن
مناسب در آغاز آیا واقعا نشستن درست
با من پس از برخی از زمان. جایی در سراسر جملات شما در واقع
قادر به من مؤمن اما تنها برای
while. من هنوز مشکل خود را با فراز در منطق و یک خواهد
را خوب به پر کسانی که شکاف. در این رویداد شما که می توانید انجام من
را قطعا بود تحت تاثیر قرار داد.
Erica
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:56 ق.ظ
Ridiculous story there. What happened after? Take care!
Patty
شنبه 23 اردیبهشت 1396 07:08 ق.ظ
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I
could add to my blog that automatically tweet my newest twitter
updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience
with something like this. Please let me know if you run into anything.
I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


سخنی با بازدیدکنندگان چهارشنبه 15 آبان 1392
خالی نبودن زمین از حجت خدا - روایت پنجاه و نهم - 59 یکشنبه 12 آبان 1392
خالی نبودن زمین از حجت خدا - روایت پنجاه و هشتم - 58 شنبه 11 آبان 1392
خالی نبودن زمین از حجت خدا - روایت پنجاه و هفتم - 57 جمعه 10 آبان 1392
خالی نبودن زمین از حجت خدا - روایت پنجاه و ششم - 56 پنجشنبه 9 آبان 1392
خالی نبودن زمین از حجت خدا - روایت پنجاه و پنجم - 55 چهارشنبه 8 آبان 1392
خالی نبودن زمین از حجت خدا - روایت پنجاه و چهارم - 54 سه شنبه 7 آبان 1392
خالی نبودن زمین از حجت خدا - روایت پنجاه و سوم - 53 دوشنبه 6 آبان 1392
خالی نبودن زمین از حجت خدا - روایت پنجاه و دوم - 52 یکشنبه 5 آبان 1392
خالی نبودن زمین از حجت خدا - روایت پنجاه و یکم - 51 شنبه 4 آبان 1392
خالی نبودن زمین از حجت خدا - روایت پنجاهم - 50 جمعه 3 آبان 1392
خالی نبودن زمین از حجت خدا - روایت چهل و نهم - 49 پنجشنبه 2 آبان 1392
عید غدیر پنجشنبه 2 آبان 1392
خالی نبودن زمین از حجت خدا - روایت چهل و هشتم - 48 چهارشنبه 1 آبان 1392
خالی نبودن زمین از حجت خدا - روایت چهل و هفتم - 47 سه شنبه 30 مهر 1392
لیست آخرین پستها